Starten gick från Swedol på Sörby Urfjäll, som är rallyts sponsor sedan flera år. Efter att ha blivit tilldelade färdbeskrivningar och svarsformulär i starten dundrade bilarna iväg med knappt en minuts mellanrum. Traditionsmässigt startade äldst fordon först, vilket i år var en A-ford från 1930. Yngst bland ekipagen var en Rolls Royce från 1980. I spannet däremellan fanns bilar av engelskt, tyskt, franskt och svenskt ursprung, men flest var de amerikanska modellerna från 50- och 60-talet.

Utefter den flera mil långa rundan fanns tolv kontroller med frågor för deltagarna att svara på utifrån de alternativ som angavs. Kontrollerna var utplacerade på historiskt och kulturellt intressanta platser och frågorna var av allmänbildande karaktär inom alla möjliga kategorier. Man berörde alltifrån bilar, musik, mat & dryck, djur & natur till lokalhistoria och gåtor.

Målgången hölls ännu hemligare än färdvägen, den sista sträckan fick man lov att orientera sig med hjälp av pilar efter vägen. Till slut hamnade man på Gävletravet och Stallrestaurangen där fika intogs i väntan på prisutdelningen. Här hade Per-Olof ”Posa” Serenius ställt upp sin isracingmotorcykel för beskådan. Utslagsfrågan handlade om hur många 28 mm långa ståldubbar bakhjulet hade. Kvällens vinnare, med 11 av 13 rätt och 47 dubbars marginal, blev Stefan Kvarnberg i sin Ford från 1934 med Stefan Hedblom som passagerare. Därmed fick de också dela på en fullt utrustad verktygslåda som utgjorde förstapris.

Över 150 personer i totalt 48 entusiastfordon deltog i Mörkerkörningen. Nu är det bara att vänta till nästa år då man som vanligt planerar ett rally den tredje fredagen i september, en ljuspunkt i höstmörkret...