Invigningen av Gävlebocken lockar till shopping
20/2, 2013 kl. 08:03Nästan hälften, 44 %, av alla som besöker bockinvigningen passar också på att shoppa, det visar den undersökning som HUI Research gjort på uppdrag av Gävle kommun under bockinvigningen. Den turistekonomiska effekten av evenemanget är drygt 4 miljoner.
Den genomsnittlige besökaren på bockinvigningen är 31 år gammal och det är något fler män än kvinnor som besöker invigningen. 17 % är turister och en evenemangsbesökare spenderar i snitt 2758 kr under sin vistelse. Det ger drygt 4 miljoner kr i turistekonomiska effekter. För Gävle centrum är bockinvigningen en betydelsefull dag enligt Daniel Swärd vid Gävle Centrumsamverkan.
- Vi är jätteglada över Gävlebocken. Centrumsamverkan satsar en hel del i Gävlebocken så utifrån det känns det bra att mycket av det som spenderas i slutändan landar hos våra företagare, menar Daniel Swärd. Vi kan dessutom i våra egna mätningar se att antalet besökare i centrum ökar dramatiskt under första söndagen i december. En vanlig söndag är det runt 11 000-13 000 personer som passerar medan det under fösta advent hamnade över 30 000 passerande besökare. Den här typen av evenemang är viktiga för den totala konsumtionskraften, säger Daniel Swärd.
Under våren och sommaren planeras ytterligare HUI-mätningar vid bland annat GIF:s fotbollsmatcher, Getaway Rock Festival och Sommarkväll för att skapa en bättre helhetsbild av vad de olika evenemangen generar i turistekonomisk omsättning samtidigt som bilden av besökaren blir klarare.