- Det här är ett tydligt bevis på vad elitmatcher betyder för vår stad och vi kan konstatera att det är många som är vinnare tack vare Brynäs, säger Gävle kommuns näringslivschef Tove Elvelid. Det är viktigt för Gävle att vi är en evenemangsrik stad där man dels har känslan av att det händer mycket och dels att det fortsätter ha en så positiv turistekonomisk effekt, menar Tove Elvelid.

Vid undersökningen framkom det att nästan hälften av publiken är turister, dvs. från en annan kommun än Gävle. De spenderar under sin vistelse i snitt, förutom entrébiljetten, 1136 kr som ger en turistekonomisk omsättning på ca 3 miljoner kr. Under en säsong betyder det att Brynäs IF:s hemmamatcher skapar minst 50 miljoner kr i turistekonomisk omsättning. Då är det inte inräknat vad den andra hälften av publiken, kommuninvånarna, själva spenderar.

- Det är fantastiskt kul att Brynäs IF kan generera så mycket tillbaka till Gävle, bara i turistekonomisk omsättning. Gävle är viktigt för Brynäs och Brynäs är viktiga för Gävle. Nu får vi det svart på vitt i och med den här undersökningen, säger Hans-Göran Karlsson, klubbdirektör Brynäs IF.