För att ett företag ska gå runt, samt gärna mer än så, så måste det finns tillräckligt med finansiella resurser. Likviditet mäter en verksamhets förmåga att betala räkningar, fakturor och andra utgifter. Det visar även vad företaget har för betalningsförmåga på kort sikt. Tillgångar eller pengar som är möjliga att använda omgående kallas för likvida medel.

Hur ökar man likviditeten?

Det kan gå upp och ner i ett företag och vissa månader kan det vara en sämre likviditet. Om det händer enstaka gånger så kan det snabbt lösas med att sälja sina fakturor. Det man gör då är att vända sig till ett factoringbolag som sysslar med att köpa och sälja fakturor. Fakturaköp innebär att du som företag säljer fakturan och factoringbolaget köper den. Du får då tillgång till likvida medel direkt, istället för att vänta på att dina kunder betalar fakturan. Upplever du att du har en dålig likviditet varje månad i ditt företag, så är det dock bra att se över andra saker med för att kunna öka upp likviditeten på ett bra sätt.

Vem kan sälja faktura?

Den som äger ett företag där det skickas ut fakturor till kunder kan använda sig av fakturaköp, alltså sälja sina fakturor. Det oavsett storlek på företaget. Idag finns det flera olika företag och factoringbolag som man kan vända sig till som erbjuder just detta. Ofta har de alla även andra tjänster som du kan ha nytta av. Men, se till att du inte säljer faktura varje månad, utan då är det bättre se över fler alternativ för att få en bättre likviditet.