En trendande term som blivit alltmer populär inom marknadsföring är SEO (Search engine optimization) - dvs. sökmotoroptimering. Här ska vi bena ut begreppet och ge er värdefulla tips för sökmotoroptimering.
Innebörden av SEO
Sökmotoroptimering är med en kort beskrivning processen att få en hemsida att hamna högt i en sökning via en sökmotor. I dagsläget sker det många sökningar på nätet om i princip allt, och varje företag vill ju helst att deras hemsida ska visas som ett toppval för den som söker. Det är inte bara att företaget får mer synlighet, men det genererar även mer trafik till hemsidan, och därmed också förhoppningsvis fler affärer.
Med en ökad digital närvaro av både företag och potentiella kunder är det av stort värde att fördjupa sig och lära sig mer om vad SEO är, och vilka fördelar som faktiskt finns med det.
Varför behöver man SEO?
Oavsett om man söker runt på webben som privatperson eller företag är det med största sannolikhet att man klickar sig in på den länk som hamnar högst upp i sökresultaten.
Baserat på det sökord man skriver, skannar exempelvis Googles algoritmer innehållen på hemsidorna för att ge det bästa och mest relevanta resultatet.
Algoritmen som används har med dagens teknik blivit alltmer utvecklad och kan med hjälp av att läsa av innehåll på hemsidor, samt interna och externa länkar, skapa en uppfattning om vad hemsidorna handlar om. Tack vare den funktionen kan den då plocka fram lämpliga resultat.
Dock för att allt ska fungera smidigt, och man som företag ska ranka högre upp i sökresultaten, kräver det att man kontinuerligt arbetar med SEO och optimerar sin hemsida därefter. Desto mer man optimerar sin hemsida utifrån ett SEO-perspektiv, desto större chans blir det att ens hemsida blir ett toppval för en ny kund.
5 bra tips att tänka på för att SEO-optimera sin hemsida
1. Planera en intern länkstrategi
Interna länkar är länkar som går från en sida till en annan på samma webbplats. Målet med dessa är att Google enklare ska kunna urskilja vad hemsidan handlar om, men är även bra för kunderna för att enklare kunna lokalisera den infon de eftersöker.
2. Planera en extern länkstrategi
Dessa länkar är i stället kopplade till en extern domän – alltså en annan webbplats. Fördelen med att använda denna typ av länk på sin hemsida är att den enligt Googles algoritmer klassas som mer trovärdig. De externa länkarna ger alltså hemsidan mer förtroende.
3. Skapa relevant innehåll baserat på sökordsanalys
Genom att identifiera de sökord som kunder använder kan man få med dessa i innehållet på hemsidan. Det skapar ett relevant innehåll som ger en bättre placering i sökresultaten.
4. Optimera hastigheten på webbplatsen
Det är ingen hemlighet att allt ska gå fort i dagens samhälle, och det är då inte så konstigt att en snabbare hemsida har större chanser att hamna högre i sökresultat.
5. Arbeta med relevanta Meta-titlar
När man gör en sökning på Google, visas en titel för varje resultat som listas. Denna titel är vad man kallar för Meta-titel. Här är det viktigt att man ser till att titeln är relevant till innehållet, och även innehåller det sökord man vill ha för just den sidan.
Ju mer unik titeln är, desto bättre.
Det finns många fler tips gällande SEO att hämta ju mer man väljer att fördjupa sig i ämnet. Med ett digitaliserat samhälle krävs det att man idag integrerar SEO i sin marknadsföringsstrategi, för att just inte tappa sin placering i sökresultaten.