Så de bästa råden från 60-talet gäller än idag. Branschtidningen Resumé förtydligar i en aktuell artikel att det egentligen inte har hänt så mycket när det gäller tidlösa marknadsföringsregler under de senaste 55 åren. De refererar till att det finns många olika råd om marknadsföring som har publicerats i McKinsey Quarterly genom åren. Så här är några grundläggande råd som kan vara användbara för ert företag om ni vill öka er marknadsföringseffektiviteter

• Identifiera dina målgrupper - För att kunna nå dina mål med din marknadsföring är det viktigt att du förstår vem du försöker nå och vad de vill ha. Gör research om dina målgrupper och försök att så tydligt som möjligt definiera dem.

• Satsa på kvalitet i stället för kvantitet - Det är viktigt att fokusera på att leverera högkvalitativ marknadsföring snarare än att sprida dig för mycket och försöka nå alla. Fokusera på att nå ut till de målgrupper som du tror kommer att vara mest intresserade av dina produkter eller tjänster.

• Var konsekvent - Det är viktigt att hålla en konsekvent stil och ton i din marknadsföring för att bygga upp en stark varumärkesprofil. Det hjälper också till att fånga uppmärksamhet från målgruppen och gör det lättare att känna igen ditt företag.

• Använd olika kanaler - Det finns många olika sätt att nå ut med din marknadsföring, såsom digital marknadsföring, sociala medier, traditionell reklam och PR. Det kan vara bra att använda en kombination av olika kanaler för att nå ut till så många målgrupper som möjligt.

• Var innovativ - Det är viktigt att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna inom marknadsföring och att vara beredd att prova nya saker. Genom att vara innovativ kan du sticka ut från mängden och skapa intresse för ditt företag.


Kontakt för rådgivning och konsultation

Joe Formgren
070-679 79 00
Kommunikationsstrateg
Nyheter, Tips & Trix se formgren.com/news

Om McKinsey Quarterly
McKinsey Quarterly är en tidskrift som publiceras av konsultföretaget McKinsey & Company och som innehåller artiklar om olika ämnen som rör affärsstrategi, ledarskap, teknik och innovation.