Att shoppa på nätet har mer eller mindre blivit till en vardaglig sysselsättning för många svenskar. En del av oss ser det som en självklarhet. Ett av vår tids underverk är utan tvekan den digitala handeln som har öppnat nya dörrar både för företag och konsumenter. Se det stora urvalet på Lomax som är ett exempel på en verksamhet där digital handel ligger i fokus. Som du kanske redan listat ut finns det hundratals online affärer som erbjuder allt från kontorsmaterial till de trendigaste klädkollektionerna.
Vad ska du tänka på när du handlar online?
Vad ska du tänka på när du shoppar online? Här kommer en lista över de faktorer som är viktiga vid digitala inköp:
• Kontrollera att företaget är licenserat och kan sända din beställning till Sverige. Detta handlar om internationella företag.
• Kontrollera betalningsmetoden. Betala alltid via en säker metod, helst med BankID.
• Om sajten du beställer från är ny för dig, läs gärna genom recensioner och kommentarer om den innan beställning
Bekanta dig med köpevillkor innan beställning
Något väldigt viktigt att tänka på när du handlar online är att ta reda på köp-, och leveransvillkor i förväg. Hur många dagar tar leveransen? Vilket företag används för leveransen? Har du 30 dagars returrätt? Observera att ifall du handlar från ett svenskt företag måste du ha returrätt enligt Konsumentköplagen. Skillnader kan förekomma ifall du handlar från ett företag utanför EU. Bekanta dig med gällande regler innan du lägger in din beställning, speciellt om du handlar något dyrt. Det är det enda sättet att försäkra dig om få in dina varor i tid och i enlighet med din beställning.