Enligt en ny rapport sammanställd av IVL Svenska Miljöinstitutet för Energimyndighetens och Trafikverkets räkning är batteritillverkningen så pass energikrävande att elbilens klimatnytta delvis försvinner.
Summan av kardemumman: om vi inte gör gigantiska elbesparingar så krävs ett nytt Forsmark med tre reaktorer. Till det kommer att tillverkningen av batterier till elbilar är så pass energikrävande att elbilens klimatnytta delvis försvinner.
Är elbilen en gigantisk miljövinst eller en miljöflopp? De senaste åren har ju så kallade miljöbilar premierats för att efter något år bli klassade som mer eller mindre miljöbovar! Är elbilens miljövänlighet en fantasi eller är det på riktigt? När vi färdas i elbilen släpper den inte ut några miljöfarliga ämnen till luften, men hur ser den totala miljönotan ut?
Historiska fakta: 1899 var 90 procent av New York City's Taxibilar eldrivna. Utvecklingen av elbilar sägs ha bromsats av de mäktiga oljebolagen för att skydda deras marknad.
Den som lever får se!

Torbjörn Edlund